Ga jij een alarmsysteem aanschaffen, dan zal je veel baat hebben bij een stappenplan zoals deze. Een dergelijk plan kan je helpen een alarmsysteem aan te schaffen dat past bij je situatie, dat binnen je budget valt en dat vakkundig wordt geïnstalleerd.
Inhoud van dit artikel:
Stap 1: wat denk je nodig te hebben?
De eerste stap die je uitvoert is jezelf af te vragen wat je exact nodig hebt. Later kun je dit nog verder bespreken met een specialist, maar als je zelf al voorbereid bent kan je veel beter aangeven wat je zoekt. Samen kunnen jullie hier dan een plan voor maken en de specialist kan je een exact offerte opsturen. Vraag jezelf daarom de volgende zaken af en schrijf je keuzes op, voordat je doorgaat naar stap 2.
- Het soort alarmsysteem: wil je een doe-het-zelf alarmsysteem aanschaffen bij de bouwmarkt of wil je liever een professioneel systeem bij een specialist bestellen?
- De stroomvoorziening: wil je een draadloos alarmsysteem op batterijen, wil je een bekabeld alarmsysteem aanschaffen dat moet worden aangesloten op het elektriciteitsnetwerk of wil je een hybride alarmsysteem aanschaffen met zowel draadloze- als bekabelde componenten?
- Het aantal componenten: heb je voldoende aan een standaard alarmsysteem of wil je deze laten uitbreiden met extra componenten?
- Extra opties: van welke extra opties wil je gebruik maken? Je kunt dan bijvoorbeeld kiezen uit een aansluiting op de meldkamer, een monitorservice op storingen, een afstandsbediening, een aansluiting voor rook- en koolmonoxidemelders, extra camera’s, raammagneten, extra bewegingsmelders, een sticker voor op het raam, een onderhoudscontract, een intercom en camera, een veiligheidsrolluik of een aansluiting op je Domotica systeem.
- Wie gaat de installatie doen: je kunt overwegen om het alarmsysteem zelf te installeren of om er een monteur voor in te schakelen.
Stap 2: wat is je budget?
Je hebt een idee van wat je zou willen aanschaffen en nu kun je bepalen hoeveel geld je hier voor over hebt. Ga dan eerst even naar je gemeentehuis toe en vraag of er subsidies zijn voor inwoners die de woning veiliger maken. Soms kun je daar gebruik van maken als je alarmsysteem voldoet aan de eisen van het Politiekeurmerk Veilig Wonen. Kijk vervolgens naar hoeveel geld je zelf hebt, hoeveel je mogelijk wilt lenen van de bank en hoeveel subsidie je kunt krijgen. Aan de hand van die informatie kun je een budget bepalen. Hoe vroeger je dit doet, hoe groter de kans dat je hier binnen kunt blijven. Onderstaand vind je een tabel waarin de gemiddelde kosten voor verschillende alarmsystemen worden weergegeven.
Soort alarmsysteem | Bijzonderheden | Prijs |
Alarmsysteem bouwmarkt | Een doe-het-zelf alarmsysteem uit de winkel, exclusief plaatsing. | €150 – €800 |
Standaard – draadloos | Bedieningspaneel, sensoren en sirene | €700 – €900 |
Standaard – bekabeld | Bedieningspaneel, sensoren en sirene | €1000 – €1500 |
Uitgebreid – draadloos | Bedieningspaneel, sensoren, sirene, raammagneten, camera en bewegingsmelder | €1000 – €1500 |
Uitgebreid – bekabeld | Bedieningspaneel, sensoren, sirene, raammagneten, camera en bewegingsmelder | €1500 – €2000 |
Hybride | Draadloze en bekabelde componenten, zelf samengesteld | €1250 – €1750 |
Stap 3: een leverancier uitkiezen
Je weet welke opties je graag zou hebben voor je alarmsysteem en je weet hoeveel geld je beschikbaar hebt. Dat betekent dat je nu kunt beginnen met het vinden van een specialist om deze te laten plaatsen. Dit doe je het beste door grondig marktonderzoek te doen en een aantal alarmbedrijven uit te nodigen bij je thuis voor een kennismakingsgesprek. Tijdens dit gesprek geef je aan wat je graag zou willen hebben en kan de specialist beoordelen of dit een goed idee is of dat andere opties beter zijn. Samen kunnen jullie dan bepalen welk systeem het beste in jouw woning past en welk systeem voldoet aan je persoonlijke eisen. Je vraagt de bedrijven om dit samen te vatten in de vorm van een offerte en als je alle offertes ontvangen hebt maak je hier een vergelijking van. Het bedrijf dat jou het beste dienstenpakket aanbiedt voor de laagste prijs is dan de winnaar.
Stap 4: nog enkele laatste taken
Je benadert het bedrijf dat je hebt uitgekozen, doet een kleine aanbetaling om de offerte te accepteren en je prikt een datum voor de installatie. Nu kun je nog even met de buren praten over je plannen zodat deze ook bewust zijn van mogelijke overlast. Ze kunnen dan een parkeerplaats vrijhouden voor de alarmspecialist op de dag van de installatie. Je vraagt vrij van je werk en je bereidt je woning voor op de werkzaamheden. Het is handig als de monteur overal goed bij kan. Op de dag zelf bied je koffie en thee aan, houd je toezicht en beantwoord je vragen. Als alles klaar is vraag je om een korte demonstratie, bespreek je de garantieregeling en ontvang je het garantiedocument en kun je nog vragen naar de mogelijkheden om een onderhoudscontract af te sluiten of om aangesloten te worden op de alarmcentrale. Je vraagt de subsidie aan, betaalt de eindfactuur en schrijft een online recensie over de alarmspecialist.
Vergelijk offertes
Wil je ook een alarmsysteem laten plaatsen en ben je beland bij de derde stap? Dan kun je tijd en geld besparen als je onze vergelijkingstool gebruikt om offertes aan te vragen. Zo vind je de beste leverancier voor de meest gunstige prijs.